maandag 22 juli 2013

Personal | Een weekje Côte d'Azur

Terwijl in Nederland het kwik afgelopen week steeg, bracht ik een weekje door aan de Côte d'Azur. Ik mocht een week bij goede vriendin Daphne, haar ouders en broertje doorbrengen in een appartement vlakbij Cannes.

Vorige week maandag was het eindelijk zover. Ik zou om 18:40 naar Nice vliegen. Om 17:00 checkte ik in op Rotterdam/The Hague Airport, vervolgens nam ik afscheid van mijn ouders en broertje en enkele minuten later liep ik door de douane om om 18:05 het vliegtuig te betreden. Toen er om 18:30 nog steeds geen stewards of stewardessen te bekennen waren, raakte ik toch wel lichtelijk in paniek. Een paar minuten later kregen we te horen dat de vlucht vertraagd was tot 19:00. Om 19:00 kregen we te horen dat de vlucht vertraagd was tot 20:00 en om 20:00 kregen we te horen dat de vlucht vertraagd was tot 21:00. Eerlijk gezegd had ik de moed om 20:00 al opgegeven toen ik van een paar medereizigers hoorde dat er een lek in de motor was. Uiteindelijk werd er een toestel van KLM ingevlogen, zodat ik toch nog rond de klok van 23:00 op Frans grondgebied landde.

Dinsdag hebben we het rustig aan gedaan met een dagje strand en 's avonds zijn we heerlijk uiteten geweest bij een pizzeria. Op woensdag hebben we Cannes bezocht. Een prachtige stad die je vast wel van het jaarlijkse filmfestival of van de film Mr. Bean's Holiday kent. Uiteraard kon een fotootje op de trappen voor Palais des Festivals niet ontbreken. Verder hebben we wat gewinkeld en hebben we lekker geluncht in een zijstraatje. We sloten de dag af met The Sound of Music.

Donderdag onweerde en regende het. Als je dacht dat het in Nederland hard kon regenen, heb je regen in Frankrijk nog niet meegemaakt. Hagelstenen kwamen uit de lucht vallen en het water stroomde over de weg. We hebben The Sound of Music afgekeken en zijn in de namiddag, toen de zon weer begon te schijnen, gaan midgetgolfen. 's Avonds hebben we een marktje bezocht in Mandelieu. Grappig feitje: we liepen langs een kasteeltje waar Avril Lavigne twee weken geleden getrouwd is.

Op vrijdag stond Saint-Tropez op het programma. De jachten in Cannes zijn er niks bij vergeleken met die in de haven van Saint-Tropez liggen. Het dorp op zich is trouwens erg leuk. Veel (dure) boetiekjes, kronkelige straatjes en oude mannetjes die jeu de boules spelen. Er hangt een gezellige Franse sfeer. We hebben helaas geen beroemdheden gespot, al hebben we daar ook niet zo opgelet. Het schijnt dat als je een paar uur op een terrasje gaat zitten er zeker wel een paar voorbij ziet lopen.

Zaterdag zijn we weer naar het strand geweest en 's avonds hebben we gegeten bij La Pizza (aanrader!) op de boulevard van Cannes. Voel je zeker niet overdressed als je je cocktailjurkje met hakken aantrekt, want zo loopt de gemiddelde vrouw er 's avonds bij. Zondag heb ik mijn koffer gepakt en hebben we de rest van de dag bij het zwembad gehangen. Gisteravond ben ik weer teruggevlogen naar Nederland. Gelukkig zonder vertraging dit keer.

Het was een hele leuke en gezellige week. De Côte d'Azur is een prachtig gebied dat ik je zeker kan aanraden om eens te bezoeken. Zijn jullie wel eens in deze omgeving geweest? Zo ja, wat heb je toen gedaan en bezocht?